• بازگشت به صفحه اصلی
  • zaterdag 30 januari 2010

    دولت افغانستان، تمایل به اپارتاید و کرشمه با دمو کراسی


    دولت افغانستان، تمایل به اپارتاید و کرشمه با دمو کراسی

    بیانیه بنیاد کاتب هزاره بمناسبت حوادث اخیر پارلمان کشور

    حکومت مردد ومتظاهر افغانستان که با مطرح نمودند باورهای چون: دمو کراسی، وحدت ملی و ایجاد جا معه متوازن، مهمترازهمه با خط بطلان کشیدن روی حکومتهای شاهان وامیران گذشته ومستبد روی کار امده است، دارد از مسیر اصلی و خط مشی قانونی خود خارج می گردد، دولت افغانستان که بعد از هشت سال و با نفوذ وسیع انحصار گرایان قومی درحلقات تصمیم گیری به دام تبعیض و افراط گرایی منحط نژادی افتاده است به انحراف سیاسی کشانده شده و اسیر تضاد ها گردیده است،
    به تعبیر دیگر دولت افغانستان فعلادر برزخ اپار تاید و شعار های متمد نانه امروزی قرار گرفته است و گرفتار بحران شدید روانی شده است اراکین اصلی دولت افغانستان وتصمیم سازان کلیدی ان از نگاه فرهنگی وسیاسی به تفکر اپارتاید نزدیک و متمایل،اما در شعار دمو کراسی را همراهی می کند چون این شعار امروزه در افغننستان سرمایه،نان،وقدرت را در دست دارد، دل کندن از هرکدام انهابرای ساختار قبیله یی چون حکومت افغانستان کار مشکل بنظر می رسد وبه همین دلیل در هنگا مه تلفیق دادن میان این اضداد دچار بحران می شوند .دولت افغانستا که با حمایت بی دریغ مردم صلح جو و فرهنگ پرور ما وبعض مسا عدات جا معه جهانی تا به وجود امده است ،مردمان پیرامون ان تا به امروز و به امید رسیدن به یک جامعه باز، قانونگرا،متشکل از نهاد های مدنی، و دمو کراتیک مبارزه کرده و سختیهای فروان را متحمل شده اند باور دارند که،راه بقا وماندگاری ان نیز در همیاری صادقانه و همه جانبه شرایح گو نا گون ملت و دولت و تعمیم فرهنگ عدالت وبرابری ومتوازن عمل نمودن هر دو جانب امکان پذیر است.روند دمو کراسی قوام نخواهد یافت مگر با نیرو و توان، مردمان که معمار اصلی این بنیاد نوین بوده اند. انهااز ارمان دمو کراسی وعدالت در حال حمایت نمودند که از همه امتیازات مالی و باز سازی محروم بوده اند ولی به خاطر تحکیم وحدت ملی وثبات افغانستان با حوصله مندی وصبر اگا هانه برای همه مثال شده اند.همان مردان وزنان که به استقلال وطن سیادت سیاسی ان متعهد بودند، در بد ترین شرایط اقتصادی و سیاسی از دست یازیدن به کشت و قا چاق مواد مخدر وهمکاری با گروه های انتحاری و تروریستی وهمراه شدن با دشمنان افغانستان خود داری نمود ند. انها هر گیز مسحور ومجنون پول های سیل اسای القاعده وارتجاع وحسودان منطقه که، برای تخریب افغانستان و نهاد های حیاتی کشور مان وارید کشور می گردد نشده واز سر بازی به این وطن دست بر نداشته اند، بلکه با رنج و محنت تمام روند و کاروان زخمی دمو کراسی را تا به امروز همراهی نموده اند . ولی در نهایت امر ، دست مزد حمایت و همیاری شان با حکومت را از دست دولت ولی اما در خانه ملت وقا نون گذاری در یافت نمودند ودر کشور که به تروریستان بها داده وبه مدا فعان ان تحقیر روا می گردد اینده اش از اکنون پیدا است. و بطور کلی از قضایا چنین پیدا است که مخربان وحدت ملی در راه پر خطر کاروان ازادی طلبی وعدالت خواهی کمین کرده و از ارتکاب هیچ گونه عمل که منجر به از هم پاشیدن وحدت ملی وضربه زدن دمو کراسی جوان گردد ابای ندارند. رد شدن دسته جمعی وزاری پیشنهادی هزاره وازبک در دو دوره متمادی یک امر اتفاقی نبوده ونیست بلکه یک پروژه کثیف و حساب شده بود که به غرض در انحصار در اوردن دوباره قدرت،کتمان نمودن و به زاوایه بردن اقوام بزرگ کشور ودهن کجی به ارزشهای نوین جامعه چون: مشارکتملی،عدالت، برابری و تساوی حقوق شهر وندی و گسترش و نهادینه شدن بنیاد های مدنی وقانونی به اجرا در امد است، لذا طبیعی است و از حق ما می باشد که با تقبیح نمودن این اعمال سیاه وننگین نکات را به تذکر بپردازیم.

    گرچه ما بخوبی درک کرده ایم و می دانیم که سخنان ما همانند کتاب ما به ابها ودریا های بی خیالی دولت،غرق می گردد وشنونده نخواهد داشت اما به عنوان یک مسولیت تاریخی به پیشگاه کشور وملت خود می خواهیم بگویم که:

    وکلا و نمایندگان قوم پشتون ما در رد نمودن وزاری هزاره و ازبک غیر از انچه که به زعم انها جرم تاریخی وخونی وزرا حساب می گردد ،دلیل دیگر هم می توانند ارایه نمایند؟

    ایا اقای کرزی نمی داند که ما می دانیم نان و لجام وکلا ی قوم در دست شان می باشد؟

    ایا اقای کرزی نمی داند که:بر خورد تبعیض امیز بعض از وکلای پارلمان با وزارای پیشنهادی شان گرچه سبب دل خوشی بیگانگان ورقبای افغانستان گردید، روی چه دلیل ومنطق استوار بوده و وزاری یاد شده جز داشتن دانش عالی،لیاقت وفرزانگی و جز اینکه از اقوام قبلا تحقیر شده این سر زمین ستم زار بوده چه جرم داشته اند؟

    این بر خورد که باعث خو شحالی کاذب باند تبهکار وحامیان بزدل قوم گرا گردید ولی به یاد داشته باشیم که افغانستان ومردم ان از روحیه فدا کارانه،خرد و کار دانی فر زندان صاد ق خود بنا روا محروم گردید،که از پی امد های نکبت بار سیاستهای تبعیض همین است که استعداد های شکو فا کرده و توانمندی های علمی یک ملتی به زا ویه رانده شده وکشوری از سرمایه ملی وبو می خود برسم و حکم ستم محروم می ماند.

    وطن داران پشتون ما چرا از گذشته های تاریخی درس نگرفته وبه تکرار اعمال شکست خورده و تبعیض گرانه پای می فشارند؟ چرا اقای کرزی با این دسته یی از کچ فهمان و مخربان وحدت ملی رفتار دوستانه و با مردم ، صلح دوست و صادق کشور ومجمو عه های مدا فع دمو کراسی با بی میلی رفتار می نماید؟

    کابینه جدید حکومت اقای کرزی که به جای اعتماد،محبت و عشق ملی با چهار چوبه های فر سوده قومی استوار گردیده است از یک طرف بنا به تقلید و شعار های روز پسند به دمو کراسی تمایل نشان داده و در زبان به حمایت ازن می پردازد ولی در نهان و عمل برای بد نام نمودن دمو کراسی، قبله قبیله را سجده می نماید، وبدین سان به جای اینکه جا معه افغانی را به سوی مسیر تمدن و دمو کراسی سوق بدهد راهی باتلاق اپار تاید نموده است، واین خطر است که دامن همه را خواهد گرفت وخطر ناکتر از همه اینکه ارزشهای تمدنی جهان معاصر نیز با اعمال کینه جو یانه قبیله گرایان بد نام و منفور می گردد.

    اقای ریس جمهور باید درک کرده باشند که او مربوط به قبیله کرزی و احمد زی ودیگر زیها .. نبوده و یک بزرگ قومی نمی باشد بلکه قانونا و بحکم یک قرار داد اجتماعی ولو ناقص، زعیم سیاسی و رییس جمهور یک کشور متحد و شهر وندان مسا وی الحقوق می باشد کشور که در تقلای مدرن شدن است بنأ هر نوع لغزش کوچک از جانب ایشان قابل بخشش نمی باشد.

    اقای رییس جمهور می دانند که بازی کردن با احساسات وخرد مردم پی امد ها و عوارضات نا گوار فرهنگی و سیاسی را در پی دارد که جبران کردن ان بسیار سخت است.

    لذا ما در بنیاد فرهنگی کاتب هزاره از اقای رییس جمهور می خواهم که به انچه قانون اساسی برایش وظیفه داده است عمل نماید وبنا بر تصریح قانون اساسی کشور تبعیض نا روا است وعدم حضور اقوام و احزاب ملی که از کتله های سیاسی ویا قومی نمایندگی می نمایند عدم مشروعیت دولت وحکومت را در پی داشته و چند پارچگی ملی وبی ثباتی را دامن خواهد زد.ما برگشت به اصول واهداف که هشت پیش از این امضا کرده بودید برای تان پیشناد مینمایم.

    شنبه, 3 دلو 1388

    *اپار تاید: واژه ای هلندی ( Apartheid) که به نظام تفکیک و تبعیض نژادی میان سفید پوستان و سیاه پوستان در آفریقای جنوبی اطلاق می شد


    Geen opmerkingen:

     
  • بازگشت به صفحه اصلی
  • بازگشت به صفحه اصلی