• بازگشت به صفحه اصلی
  • vrijdag 26 september 2008

    پيام همبستگی اوزبيكها و تركمن های انگلستان

    محمد همایون سرخابی از لندن
    پیام همبستگی به تدویر کننده گان دومین همایش فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان

    خواهران و برادران ارزشمند اسلام و علیکم و رحمت الله و برکاة !
    اجازه بدهید از جانب خود و همه اوزبیک ها و ترکمن های افغانستان مقیم انگلستان بهترین سلام های گرم و شاد باش های صمیمانه خویش را به پیشگاه همه اشتراک کننده گان این همایش بزرگ از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض نموده و از بارگاه رب العزت برای تک تک شما عزیزان صحت و سعادت دارین را تمنا بدارم .
    تدویر دومین همایش بزرگ فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان در کشور ناروی در حقیقت نقطه عطفی است در جهت اوجگیری همبستگی پولادین و واقعی سیاسی و فرهنگی همه ترکان دلیر و با فرهنگ افغانستان ، زیرا بعد از ایجاد این کانون فرهنگی و این هستهء پر بار ملی طی کوتاه مدت زمانی رقم درشت و بیشماری از دانشمندان ، فرهنگیان و دگر اندیشان میهن ما از اقصی جهان ، تاسیس این نهاد فرهنگی را به فال نیک گرفته همکاری دایمی و همبستگی آهنین خویش را در جهت دفاع از آرمان های انسانی این نهاد بزرگ فرهنگی و حقوق حقه همه ترکان افغانستان با صراحت ابراز داشته اند .
    قابل یاد آوری است که بعد از تدویر نخستین اجلاس کنگره موسس و یا قورلتای ترکان افغانستان توده های زجر کشیده میهن ما نیز شاهد حوادث تلخ و درامه های تکان دهنده و ننگین بی شماری در مناطق مختلف میهن بلا کشیده ما بخصوص شهر ها و روستا های بی آب و برق ولایات شرقی و جنوبی کشور بودند ، هر روز صد ها و هزاران هموطن گرسنه و شکم به عقب چسپیده ما زیر خم پاره های آتش افزا و مرگبار قوای هوایی ناتواجساد وابستگان و جگر گوشه های خود را به خاک می سپارند و در سوگ نبود شان سینه میدرند ، ولی هیچ گوش شنوا و چشم بینایی در جهان موجود نیست که مانع ادامه این تراژیدی وحشتناک ، دلخراش و ضد بشری گردیده و راه حل منطقی و معقولی را در زمینه جستجو نماید . افزایش روز افزون میزان فقر ، تنگدستی و بیکاری همه مردم کشور را به ستوه آورده است . تعداد بی نوایان و تهی دستان در همه مناطق کشور رو به افزایش گذاشته و قیمت مواد غذایی قوس سعودی خود را می پیماید . گسترش فساد اداری ، اختلاس ، رشوه ، غصب دارایی های عامه ، غارت و چپاول مساعدت ها و کمک های پولی جامعه جهانی توسط تکنوکرات های فاسد وارد شده از غرب چنان فضای مرگبار و اسف انگیز را به وجود آورده است که تحمل آن بیش از این به مردم شریف و رنجور میهن ما مشکل و حتی نا ممکن گردیده است .
    مردم صبور افغانستان امید به آینده شگوفا و زندگی بهتر برای فردای فرزندان خود را از دست داده اند . دولت فاسد کنونی با گذشت هر روز قدرت مقابله با طالبان را از دست میدهد ، زیرا نیروی اصلی گردانندگان قدرت دولت بیشتر در گرو انحصار گروه فاشیست افغان ملت و طالبان نکتایی پوش داخل حاکمیت کنونی میباشد . این تیم خطرناک مافیایی از مجاری مختلف با وسایل و امکانات وسیع مالی و پولی دست داشته عمداً وضعیت امنیتی کشور را به مخاطره افگنده و مذبوحانه سعی و تلاش دارند تا زمینه برگشت طالبان و اعاده حاکمیت تک قومی را به شکل نوین آن در کشور مساعد سازند . کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر با وصف صرف میلیون ها دالر با همکاری مستقیم و مساعدت آشکار اراکین ارشد حکومت آقای کرزی قوس سعودی خود را می پیماید . رژیم مافیایی کنونی با پیروی و شعار پالیسی اقتصاد بازار بیشترین سرمایه های ملی را توسط اقارب و وابسته گان خود به غارت و به یغما برده و کارد را به استخوان ملت مظلوم ما رسانیده است . خود سوزی دختران و زنان ، اختطاف و فروش اعضای بدن کودکان ، تجاوز روز افزون جنسی به اطفال و نوجوانان که وجدان هر انسان با درد را تکان میدهد زبان گویایی از وضع نا بسامان امنیتی کشور است . ولی با وصف این همه ضعف ها ، کاستی ها ، بی کفایتی ها و بدبختی های روز افزون ، باز هم آقای رئیس جمهور کرزی و دار و دسته فاشیست آن ، خود را شایسته ترین کاندید در انتخابات آینده ریاست جمهوری کشور معرفی و قلمداد نموده و بیشرمانه سعی دارند تا با استخدام فرومایه گان و فرصت طلبان رنگ رو باخته اقوام دیگر خود را بالای مردم دردمند ما بار دیگر تحمیل نماید .
    در چنین اوضاع و احوال همه مردم شریف کشور و همه ارگان های مستقل و آزاد ملی ، چه در داخل و چه در خارج ، بخصوص فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان این وظیفه و رسالت را دارد ، تا در برابر این چنین موضوعات استخوان سوز ملی و مسایل مبرم حیاتی بی تفاوت باقی نماند و در افشا چهره های ضد منافع مردم و بخصوص جاسوس های معلوم الحال پاکستانی در اداره دولت و شناسایی دلالان معامله گر سهم فعال و قابل ملاحظه خویش را شریفانه ادا نماید . همچنان توقع می رود تا این کانون با ارزش فرهنگی در جهت بسیج صفوف همه وطن پرستان صدیق و مردم دوستان متعهد میهن نیز گام های اساسی ، موثر و استوار بردارد و صفوف خود را بیشتر تحکیم و تقویت بخشد .
    .یقین کامل داریم گردانندگان با احساس و با درد فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان در این موقع حساس نقش مهم ، ارزنده و تاریخی خویش را در این راستا به شکل موثر و مفید آن دلیرانه ایفا می نماید . افغانستان خانه مشترک همه اقوام و ملیت های ساکن درآن است بناً تامین همبستگی و وحدت ملی یکی از مؤلفه های اساسی ملت سازی و زیربنایی تشکیل یک ملت نیرومند و واحد می باشد . وحدت و همبستگی ملی بدون تامین واقعی حق و عدالت اجتماعی مفهومی ندارد ، .باید کوشید تا همه مردم کشور ما به ارزش های نیک و پیامد های مثبت وحدت ملی به درستی و روشنی آگاه گردند و نگذارند که پدیده های شوم تبار گرایی ، تفوق طلبی های قومی ، تک محوری ها و خود مهتر بینی های زبانی و همه انواع و اشکال و ژست های ضد وحدت ملی دامنگیر نسل های آینده کشور ما گردد . با درد و دریغ طوریکه ملاحظه میگردد گروه های فاشیست و عظمت طلب در داخل حاکمیت کنونی حساسیت های جدی بین تبار های مختلف کشور را بیشتر از پیش قابل لمس و درک نموده و عمداً وحدت نیم بند ملی را خدشه دار و کم رنگ ساخته است . همچنان طی سه دهه اخیر کشورهای ایران و پاکستان نیز با استفاده از نفوذ و نیروی مادی و معنوی خویش جهت تضعیف وحدت ملی نقش مهم و موثری بازی نموده اند ، چنانکه نشر مقالات و موضع گیری های نا سالم و خصمانه عده ای از قلم بدستان شناخته شده که در مرداب برتری طلبی های زبانی و پان بازی های همسایه گان ما به سختی فرو رفته و از نفی برادران تاریخی و دیگران لذت می برند گواه روشنی بر این ادعا است .
    فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان در حقیقت ممثل اراده و انعکاس دهنده تعقل و خرد جمعی اندیشه های بر حق و انسانی همه ترکان کشور و بخصوص اوزبیک ها و ترکمن های برون مرزی کشور می باشد . بناً این نهاد نیرومند ملی این حق را به خود محفوظ نگاه میدارد تا از آن عده شخصیت ها و بزرگانی که از نام اوزبیک ها و ترکمن های افغانستان در کرسی ها و مقامات رفیع تصمیم گیری اداره دولت جا گرفته اند رسماً تقاضا نماید تا به پرسشهای زیرین جواب لازم ارایه بدارند .
    ١ – مساعدت ها و کمک های مالی و پولی که از سوی جامعه جهانی جهت باز سازی کشور صورت گرفته و میگیرد به نام مردم افغانستان است نه به نام یک قوم و یک تبار خاص . بناً موضعگیری وزیران محترم اوزبیک و ترکمن در توزیع غیر عادلانه این مساعدت ها از سوی دولت چه بوده است ؟
    ٢ – زبان در حقیقت شناسنامه و سند هویت یک ملت است و به آیینه شباهت دارد که ملت خود را در آن می بیند و به تماشا می نشیند . کارنامه های ملموس وزیران محترم اوزبیک و ترکمن جهت انکشاف زبان های اوزبیکی و ترکمنی در پرتو ارشادات مواد مندرج قانون اساسی کشور چه بوده است ؟ و چرا دیپارتمنت آموزش زبان های اوزبیکی و ترکمنی در اکادمی تربیه معلم جوزجان مسدود گردید ؟
    ٣ - حادثه تلخ و تکان دهنده کشتار بی رحمانه و قتل عام شهروندان شریف و بی دفاع شهر شبرغان وجدان هر انسان این کره خاکی را به شدت تکان داد . موضعگیری وزیران محترم اوزبیک و ترکمن در قبال این حادثه دلخراش چه بود ؟ و همچنان تصمیم و پاسخ دولت در برابر بازماندگان شهدا و معلولین این حادثه دلخراش ضد ملی و ضد انسانی چه می باشد ؟
    ٤ - در نام گذاری سرک ها ، جاده ها ، مدرسه ها و محله های مسکونی مرکز و ولایات کشور توجه لازم و عادلانه صورت نگرفته و این روند به شکل نادرست آن جریان دارد . طرح های سازنده و اصلاحی وزیران محترم اوزبیک و ترکمن در زمینه چه میباشد ؟ وهمچنان عکس العمل شان در جهت تغییر غیر منطقی نام مکاتب میرزا الغ بیگ و امیر علی شیر نوایی به نام های امانی و معلم عطا محمد نور والی جاه طلب و کم سواد کنونی بلخ چه میباشد ؟ و چرا در تداوم نام های قبلی مکاتب متذکره هدایت لازم صادر نگردید ؟
    در فرجام با اظهار سپاس بیکران از هیئت اجرائی فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان و بخصوص دانشمند جوان ، گرانقدر و ارزشمند محترم داکتر اکبر همت فاریابی رئیس این کانون فرهنگی نوپا اظهار سپاس و امتنان نموده موفقیت های مزید و پیروزی های چشمگیر همهء شان را در امر اجرای این وظیفه خطیر ملی از بارگاه رب العزت تمنا می نمایم .

    و من الله التوفیق
    محمد همایون سرخابی از لندن ٤ اوکتوبر ٢٠٠٨

    Geen opmerkingen:

     
  • بازگشت به صفحه اصلی
  • بازگشت به صفحه اصلی